Photobucket
Bila Allah cepat makbulkan Doamu,
Maka Dia Menyayangimu,

Bila Dia Lambat Makbulkan doamu,
Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila Dia Tidak Makbulkan Doamu,
Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu,
Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH
Dalam Apa Jua Keadaan Pun,

Kerana Kasih sayang ALLAH Itu
Mendahului KemurkaanNya..

Cerita Jamu Ratu Dara :)

at Sunday, January 23, 2011
...
Siapa yang pernah alami senggugut / secara saintifiknya dikenali sebagai "premenstrual disphoric disorder" had really died-way knew about this, especially the really hurt one. uhhh.....nak cita pun seolah-olah terasa- sakitnya..terlalu sakit tau. Disorder ni datang paling dahsyat mase kat rumah masa tu..haha..dahsyat sangat..but seriusly memang dahsyat nyah ...huhu. ia datang dalam masa beberapa hari saya nak terima result SPM awal tahun 2008. 

Alkisah, sebelum ni mana penah saya diserang senggugut yang teramat sakit sangat nih..hadoiiiii..rasa cam nak mati kot. Yup. Mungkin ini yang dirasa oleh kebanyakan ibu-ibu yang susah nak deliver baby kan? Before this, I ever heard that this disorder is the only little pain that we (women) face compare to the hard stage of when women delivering the baby. uhhhhh..I cannot make up my mind when keep thinking about this anyway. This is real man...!!!  I cannot face this. " Ya Allah, beri lah aku kekuatan utk hadapi semua ini when I become a strong mom nanti. Hope so! really! hehe,,Insyallah. Return to the topic titled above, nak jadikan cerita I'm not the one who is really care about the treatment but thank to Allah that HE still give a chance to live not to die for this. hehe. cam sadis sangat je kan bunyi nye. Actually disorder ni pun x boleh nak duga. 

Nasib baik paras air dalam badan tak in min level lagi. Still enough. ok then. Otherwise, one might get really worse maybe going to death..ishh, takutnye dengar?? hehe..seriously, there is certain who is manage to overcome this might collapse. Syukurlah saya masih di sini..haha..tragis nih. The terrible one saya hadapi adalah ketika umur 18 tahun (2008). I'm almost collapse but still manage to handle myself at that moment. Masa tu, saya berpeluh-peluh tahap apa ntah saya pun xtau, saya rasa badan saya terlalu lemah, I felt really azab. Mungkin ni juga balasan tuhan pada saya masa kat dunia ni kan..maybe, it is the way. Who knows? maybe! 

The moment, when I was at the ladies (my house), terbaring kat bahagian tandas sebab tak tahan sangat to handle the pain. Mujur, pada ketika tu, ibu abah saya balik awal ke rumah, then dyorang perasan that I lil scream in there. Ibu papah saya out. Then we're head to the clinic nearby. Yang jadi ingatan indah sampai hari ni, before we going, jiran( perempuan) tanye pada ibu about my condition mase tu? hairan? pelik? maybe dia x penah kena lagi kot sggugut that why she sounded weird bila tau saya senggugut..haha..nasib badan la kan? hmm. There is something that mesmerized me, She said " agaknye, eja takut kot sebab result SPM nak klua kan dalam bbrapa hari lagi ni"...Haha..kelakar pulak dengan statement dia tu..what so fantastic about it? aiyoo, Orang tengah sakit betul2 nih, dia wat statment camtu pulak kan?? for me, it just a small tease. ngeeee...hmm, biar kan je lah. 

Dalam masa yang sama, pikir jugak tentang hari yang mendebarkan tu " Hari Pengunguman Keputusan SPM " tu. Really dup dap..dup dap inside nih..hehe.. Bila doktor check, mcm biasalah kan, kene check air kencing, tekanan darah and all related. Then doktor just describe YES, I really have it ( Senggugut ). Ditambah dengan perut kosong, air kencing kotor dan plbg. Nasib badan la kan, mcm msalah yang datang. Satu, satu, ish..ish..ish. Ambil ubat tahan sakit then we're returned home. mmm, biasalah tu kan. Nothing big problem melainkan saya memang kene 'endure" the pain. Senggugut berlarutan sampai saya masuk universiti pun. 

Almost setiap bulan pun kerap kali datang. kadang jadi memikir jugak. What the real problem about me huh??? bit frustrated actually. Kat UM, bila sakit, I just dapatkan ubat for tahan sakit warna pink tu setiap kali sakit...haiyoo...tension juge..but as usual it's just for a temporary effect. For prolonged effect, I dont heve any idea what gonna happen to me next..hmm. Tawakal je lah..kan..hehe. 

 Nak jadikan rezeki dan caranya, ada terbaca tentang keberkesanan tentang produk Jamu Ratu Dara (JRD) ni. Big group TESTIMONI said that this is the best to treat senggugut and really good for masalah keputihan jugak, utk kesan jangka panjang. Syukur lah, saya dah temui penawar yang saya cari selama ni. Maybe it's really for me or maybe you too. Lets try it okey! Who knows it work then. 

Belum sampai sebulan dah saya amalkan makan jamu ni, 2 biji sehari, consume only one after breakfast & dinner respectively. Honestly, I've overcome it till today. Pada mula makan, terasa bila berpeluh, bau peluh really lah hard to explain. It keep spursing the worse smell you know..ahha..mind thought, biasalah kan baru2 nak kluarkan sgala toksin dalam badan, yup, maybe that the baby step that my body might undergo. Walau busuk canne pun bau badan terima je lah nak sihat punya pasal. Then, terasa otot2 badan cam pejal sikit lah. Xlah cam otot jantan tu. Biasa-biasa je. Badan rasa cam lebih tenaga sikit. Tambah lagi, bila nak bangun tido, rasa pening2 kepala tu dah kurang sikit nak dibandingkan dulu. Pastu, kerap nak buang air if I really drink lots of air masak. Ohh sabar lagi it just the early stage nak pulih.... Then , akhirnya, segalanya seems okey. Belum sampai sebulan lagi pakai jamu nih.once dah hampir nak sampai waktu period then if ada kesan2 yang positif /negatif/para2 efect tentang jamu ni nanti saya update lagi ok?

 Looking forward to have the best result then...Insyallah...Wish me luck dalam perjuangan menghabiskan semua biji-biji jamu ni ya?? biasalah jamu kan..really pahit. wekz.

END
 

Addictiondiary Copyright © 2010 Design by nhmi