Bila Allah cepat makbulkan Doamu,
Maka Dia Menyayangimu,

Bila Dia Lambat Makbulkan doamu,
Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila Dia Tidak Makbulkan Doamu,
Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu,
Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH
Dalam Apa Jua Keadaan Pun,

Kerana Kasih sayang ALLAH Itu
Mendahului KemurkaanNya..

Come On: Steak lagi...

at Monday, October 31, 2011
ni steak kambing
tambah
kobis bunga
tambah
kentang
tambah 
sayur hijau tu.
( entah..tak tau sayur apa ) :/

Alhamdulilah, semuanya dah masuk perut :)

yang pasti daging kambing ni sangat empuk.
akhirnya cubaan masak steak kali ke-3 oleh ecyne menjadi :)

practice make perfect kan?
cuba lagi.
END

Mulanya perasaan...

at Saturday, October 29, 2011
Mula malas nak bukak lappy tapi sebab ini kenangan kami,
saya 'simpan' di sini jugee ^__^

Akhir bulan September 2011, saya melanjutkan pelajaran di UITM Puncak Alam. Alkisah saya tak kenal sesiapa pun atas sebab kelewatan saya berdaftar di sana. Lewat mendaftar 3 minggu lebih adalah suatu perkara yang membuatkan saya terlalu risau atas sebab semua perkara kene simpan dalam memori dengan cepat dan tersusun. argh! strees dah lah lewat mendaftar kan..camne raseee?? *ketinggalan*

Seminggu pertama di sana bagaikan hell. haha. Serius! Tak kenal coursemate lagi, tak kenal lecturer, tak kenal penasihat akademik lagi, kejar masa untuk ke kelas, serah segala bagai dokumen. and wait! saya tak lalui hari Minggu Haluansiswa pun. Tapi seronok jugak kan sebab Minggu Haluansiswa pasti memenatkan semua orang :)

Minggu pertama menjejakkan kaki di sana bagai mimpi ngeri. adoiyai. Stamina takde. Lemah badan. Terasa lah badan ni lenguh sana-sini. Whoah selama ni kau cuti bukan main lagi kat rumah kan.ehe.

Mujurlah seorang sahabat baik daripada sekolah rendah dulu belajar kat sana jugak. Oleh sebab dia dah 2 tahun menapak di sana, jadi saya terpaksa minta bantuan  dia ( fafa zack ). Alhamdulillah...apa yang ada kat Puncak Alam, mindset kosong. serius. perkara pertama yang saya pandang adalah semua kawasan pedalaman yang jauh. Ibarat korang dah masuk satu bandar, tetiba korang nampak satu pekan kecil di dalamnya. Teruskan lagi perjalanan. Bila datang tempat baru, yang dekat pun terasa jauh sesangat. Hadoi..asyik belek jam je bilalah nak sampai, padahal bila selalu ulang alik rasa dekat cam nak pegi tandas rumah je.hehe..Dalam kete, side kanan, lori berdesap-desap. pergh. Terer betul bawa lori. Maklum lah Puncak Alam tu dah jadi tempat diorang. Puncak Alam ni pun dah kira sempadan Selangor jugak. Saya tak lihat kawansan ni sebagai sebuah bandar, ia masih sebuah pekan yang sedang membangun :) Tapi kalau nak cari tempat makan, tabik spring pada penduduk tempatan. Masakan diorang memang sedap. Kat sini tak susah cari makanan pun. Cuma saya je yang tak gemok-gemok and tak sempat rasa makanan kat sana :)

Datang sana, keesokannya harinya terus nak masuk kuliah. Mujur member, fafa tu britahu yang housemate dia ada kenal sorang member satu course yang sama dengan saya. Syukur alhamdulillah. Allah permudahkan urusan lagi :) Saya minta no fon and terus call beliau, first time dapat dengar suara beliau, hati terus tenang. haha. Beliau yang bernama Fatihah...O patutla :) nama pun dah gambarkan orangnya bagaimana..memang sangat tenang mendengar suara beliau...Fatihah kawan pertama yang saya hubungi untuk medapatkan segala macam maklumat. Dalam masa singkat, hubungan bole jadi rapat. Saya tahu dia seorang yang sangat membantu. Thanks Teyha. Masa ni beliaulah penyelamat dunia. Superwoman. hee..

Gambar blur sebab camera tak charge full masa ni. *sedihnyee* masa bergambarlah camera tunjuk ragam.Teyha di sebelah kanan tu.  Belah kiri, Kak Wahida pun coursemate jugak. Ajak sama bergambar :)

Sabahat kedua yang telah banyak membantu adalah Nabilah. Berperwatakan seperti seorang ibu. Berwajah lembut dan ayu okeyh? Juga menyenangkan. Syukur lagi kerana Allah telah mempertemukan saya dengan insan-insan yang baik. Saya mula mengenali Nabila di fakulti, beliau salah seorang sahabat yang suka membantu. Saat yang paling bermakna bila beliau menghadiahkan saya sebuku kecil ayat Al-Mathurat. Ya  Allah..syukurnya, dapat sahabat seperti beliau :) Sebelum tu memang saya ada mengadu pada Nabila yang ada member-member lain kat kolej kene pukau and saya pun takutlah nak tinggal kolej. Masa ni dah berkira nak tinggal kat luar pulak. Macam-macam masalah datang. Half mind nak tinggal rumah member, half mind nak tinggal kolej je sebab dekat dengan fak walaupun kene turun tangga beranak tingkat tu.Tak sangka betul she's take it serious. Nabila kata, amalkan baca ayat ni selalu, insyallah tak kene ganggu :) Sweetkan?

Sahabat yang lain, orang Sabah, Sandra namanya. Ok fine namanya bukan main panjang rupenye bukan setakat Sandra jek :) siap ada dayang-dayang penghulu nama tau. Panggil dia Sandra je. Beliau pun antara sahabat saya yang telah banyak bantu ketika di kolej dan kelas. Momen paling tak boleh lupa first time jumpa dia masa kelas bell ( english ), lepas habis kelas , dia terus datang pada saya " eh, fiza kamu kalau ada apa-apa masalah kah kat sini, kasi tahu lah sama saya k.."....saya pun jawablah "..takda apalah sandra..cuma saya baru saje kat sni, semuanya nak buat tergesa-gesa..tak sempat kenal sama orang lagi..."...*tersentuh hati saya sekejap bila ada member yang secara sukarela hulurkan bantuan*...Saya cuba untuk tidak menyusahkan orang sebenarnya tapi orang selalu susah hati tengok saya.. sama tak maksudnye? hehe. tak sama kan...satu-satunya member yang sangat berdikari dalam hidup. Macam takde apa masalah bila tengok beliau tahu? selamba!

Di samping beliau, seorang lagi sahabat bernama Athirah..orangnye cute sebab pakai spec. Suka kepam mulut. tak tahulah nape tapi cute jugak bila dia buat camtu.hehe. Athirah sahabat baik Sandra daripada Diploma kat Sarawak. Jadi, kemana Sandra ada, adalah Athirah di sisinya. Bahagia je bila tengok member dua orang ni tau :) Semuanya baik-baik belaka. Syukur, syukur alhamdulillah....Sebenarnya nak cite panjang lagi tapi sebab saya dah mula rasa lapar. okeyh, out dulu ya, nak makan ayam masak lemak yang ibu masak :) ok daa, Assamualaikum semua.

Kadang-kadang

at Thursday, October 27, 2011
Ketika entri ini dibuat, saya berada dalam kereta. Menuggu.

Kadang-kadang duduk diam dalam kereta bersama laptop di riba adalah perkara awesome dalam hidup :)

Dalam keadaan gelap gelita, cahaya daripada screen laptop saje yang menerangi.

Bersyukur sebab masih ada cahaya.

Senyum ya Eja.

^_________^

Hadis Mengenai Wanita

at Wednesday, October 26, 2011
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم . 

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.

 2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

 3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

 4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

 5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

 6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

 7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

 8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

 9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

 10.Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

 11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

 12. Aisyah berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, “ Suaminya ”. “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah, “ Ibunya ”. 13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

 14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut,burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya. .

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

 16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

 17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

 18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

 19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka. Sabda Rasullah: " ...Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..." Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain.

Sabda Rasullah:
 "..Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.." 
 END

Peringatan Untuk Isteri / Wanita Juga

at Wednesday, October 26, 2011
1. Urusan pertama yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak). 

 2. Apabila wanita itu lari dari rumah suaminya maka tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun). 

 3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina. 

 4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabda Nabi s.a.w., "Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia." 

 5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli). 

 6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, "Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Bukankah kamu dapat melihatnya." 

 7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.

 8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya. 

 9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak mengizinkan dia berpuasa. 

 10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya. 

 11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya. 

 12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi. 

 13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian. 

 14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka. 

 15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang lehernya. 

 16. "Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita." Rasulullah s.a.w. ditanyai, "Mengapa demikian Ya Rasulullah?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup." 

 17. "Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, "Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?" Jawab Nabi s.a.w. "Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya." 

 18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga. 

 19. "Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api." Hazrat Aishah bertanya, "Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?" Jawab Rasulullah s.a.w.: i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah. ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.) iii. Sering mengkufurkan (ingkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya: Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apa pun.) iv. Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya: Bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.) v. Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah. 

 20. Dari Ali bin Abi Talib r.a.: Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:" a. Orang yang gemuk tapi kurus b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang c. Orang yang alim tapi jahil * Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat. * Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama. * Orang yang alim tapi jahil ialah ulama yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi. 

 21. Asma' binti Karizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, "Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu. Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu. 

 22. Pesanan Luqman kepada anaknya, "Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu:" a. Apabila engkau sedang solat kepada Allah SWT maka jagalah baik-baik fikiran mu. b. Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandangan mu. c. Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu. d. Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu. e. Ingat kepada Allah SWT f. Lupakan budi baik mu pada orang lain. g. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu. h. Ingat kepada mati. 

 23. Perkara-perkara yang menjadikan wanita itu derhaka 
kepada suaminya seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah: 

 a. Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya sama ada untuk jimak atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya. 
 b. Keluar rumah tanpa izin suami sama ada ketika suami ada di rumah atau pun tidak. 
 c. Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain. Dibolehkan keluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar. 
 d. Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya. 
 e. Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk. 
 f. Memasam muka ketika berhadapan dengan suami. 
 g. Minta talak. 
 h. Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.
 i. Menyakiti hati suami sama ada dengan perkataan atau perbuatan. 
 j. Meninggalkan tempat tidur tanpa izin. 
 k. Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya. 

 24. Wajib bagi wanita: 

 a. Mengekalkan malu pada suaminya. 
 b. Merendahkan (menundukkan) mata ketika berpandangan. 
 c. Mengikut kata-kata dan suruhannya. 
 d. Dengar dan diam ketika suami berkata-kata. 
 e. Berdiri menyambut kedatangannya. 
 f. Berdiri menghantar pemergiannya. 
 g. Hadir bersamanya ketika masuk tidur. 
 h. Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya.
 i. Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya. 
 j. Berhias ketika hadirnya dan tinggalkan hiasan ketika tiadanya. 
 k. Tiada khianat ketika tiada suaminya. 
 l. Memuliakan keluarga suaminya. 
 m. Memandang pemberian suaminya yang kecil sebagai besar dan berharga. 
 n. Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya.

Sabda Rasullah: 
 "..Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.." 
 END

Bersyukurnya Saya..

at Wednesday, October 26, 2011
           Saya bersyukur sebab
  •  Saya dilahirkan sebagai seorang Islam. 
  • Saya masih mampun mengingati Allah dan beribadat kepada-NYA.
  • Saya dilahirkan sempurna anggota dan kudrat untuk beribadat.
  • Saya masih ada kedua ibu bapa saya yang sentiasa ada untuk mendoakan, memberi semangat, menasihati diri saya walaupun saya kerap kali melakukan kesalahan. 
  • Saya tidak pernah sama sekali dibenci oleh mereka. 
  • Saya mampu tersenyum dan melemparkan senyuman kepada orang ramai
  • Saya masih mempunyai adik beradik yang sanggup menangis dalam susah dan senang. Bila bangun pagi, saya masih boleh wish " good morning" dan cium ibu dan abah saya.
  • Saya masih boleh bermanja dengan keluarga saya. 
  • Saya masih boleh menyayangi orang lain. 
  • Saya masih disayangi dan diambil berat oleh mereka yang menyayangi saya. 
  • Saya masih boleh meluahkan perasaan di dalam blog saya ini.
  • Saya masih mempunyai kawan yang boleh memahami keadaan dan masalah saya walaupun mereka tidak 100% memahami. 
  • Diberi peluang menjawat jawatan sbg setiausaha sepanjang menyertai Badan Beruniform Kadet Polis. 
  • Saya anak bongsu yang ibu boleh percayakan walaupun saya tahu kadang-kadang ibu susah untuk melepaskan saya untuk bertindak dan membuat keputusan. 
  • Saya masih boleh tidur dengan aman walau jam berapa pun. Tidak seperti di negara yang sedang berperang. bayangkanlah. betapa beruntungnya kita semua :)
  • Saya dapat membanggakan kedua ibu bapa saya dengan pencapaian yang cemerlang dalam peperiksaan. Saya masih boleh membuka buku dan membacanya.
  •  Saya masih boleh melihat dan melihat setiap keindahan. Subhanallah! Dan kata cantiknya itu dan ini... 
  • Saya masih seorang pelajar yang boleh mempelajari apa sahaja. 
  • Saya boleh memakai heels untuk bergaya.
  •  Saya peroleh pangkat 1 dalam Peperiksaan darjah khas dan segala usaha saya terbalas. 
  • Saya mendapat 10A1 dalam peperiksaan SPM Saya pernah menjejakkan kaki, belajar di Universiti Malaya.
  • Saya mendapat tajaan JPA.
  • Saya dapat menyertai skuad SUKSIS walaupun untuk tempoh sementara. 
  • Saya boleh solat dalam keadaan yang tenang dan selesa. Saya tidak berpenyakit walaupun seringkali senggugut cuma. 
  • Saya masih boleh ketawa dan berperasaan. Saya penah dfitnah tetapi mendapat kekuatan daripada itu. Walapun saya telah melakukan kesilapan, masih ramai lagi yang mempercayai diri ini. 
  • Saya diberi peluang untuk mendiami kolej sepanjang pengajian saya.
  • Saya dapat berjalan-jalan dan berjumpa dengan rakan-rakan. Saya masih mempunyai rumah yang boleh diduduki dengan selesa. 
  • Saya sentiasa dikelilingi oleh orang-orang baik. Saya sentiasa mempunyai semangat untuk melakukan sesuatu yang saya gemari. 
  • Saya masih mempunyai hati yang lembut utk membantu orang walaupun mereka telah beberapa kali menyakiti hati saya. Saya dapat belajar memandu kereta pada umur 20 tahun. 
  • Saya masih boleh melihat diri saya adalah orang yang sama pada setiap hari. 
  • Apabila saya bagun keesokan harinya, saya masih bernafas. 

Ya Allah, 
Aku sedar banyak nikmat yang telah Kau kurniakan

 Terima Kasih Ya Allah, 
kerana memberi aku merasai kesemua nikmat ini. 
Pelbagai lagi telah ku rasai. Semua itu tak tersenarai. 
Segalanya lebih lagi Ya Allah, Aku amat-amat bersyukur...

Jangan Teruskan Hidupkan Penghawa Dingin Sebaik Masuk Kereta

at Wednesday, October 26, 2011
Mari baca sama-sama,

Take Note

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan penghawa dingin. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen – ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkab kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.

Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika difikir di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan.. . dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.

Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila sudah memasuki tubuh kita…

lepas baca artikel ni, tiba-tiba terfikir
ada baik nya jugak abah guna kipas angin ni dalam jip :)


"..macam-macam penyakit boleh serang dalam keadaan kita tak tahu .."


Sabda Rasullah:
 "..Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."
END

Gastrik = Heartburn !

at Saturday, October 22, 2011
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Syukur alhamdulillah.
Saya dah sihat.

Hari rabu minggu lepas, saya keracunan makanan. sebelum ni saya tak pernah rasa keracunan makanan jadi ia adalah pengalaman pertama saya. nak rasa sangat ke?? ampun tak nak dah rasa  sakit macam ni lagi. Serius tired. Stress bila kepala masuk angin. Angin berderu-deru keluar pelbagai cara. haha. haduiyai.

bila sakit perut, first thing yang kita akan flashback
apa makanan yang kite makan kan,


* Menu Lunch*
nasi putih
ayam masak kicap
kangkung masak belacan

air apa?
air susu! susu marigold 1L dalam kotak.

entah knapa masa hari rabu lepas makan terasa nak minum susu pulak kan.* tak sesuai * langsung lepas lunch minum susu :P

Habis makan biasalah rehat sekejap.
masa ni perut baik lagi :)

bila munculnye malam,
simptom-simptom berikut berlaku:

- pening kepala
- muntah sambung sampai ke pagi
- cirit-birit
- perut mengulas

Mungkin makanan lunch tu dah bercampur dengan susu,
maka terhasillah angin sepoi-sepoi bahasa yang akhirnya menjadikan kepalaku pening dan muntah-muntah
sehingga ke pagi...masyallah !

susu tu expired sebulan lagi. Kenapa boleh jadi macam ni??

Hari Khamis, baring je. serius lepas subuh sambung rehat semula. Tak mampu nak buat apa pun. Sakit perut dengan senggugut jauh amat berbeza rasanya. Senggugut cuma painful pada otot. Tapi bila sakit perut especially kat bahagian ulu hati, rasa pedihnye macam terguris dengan pisau tahu? isk.

Mujurlah petang khamis tu dah beransur baik, keesokannya hari Jumaat tetiba terasa pedih kat ulu hati.

Tengahari semalam ( Jumaat ) makan nasi ayam. Petang makan goreng pisang. Lepas je makan goreng, tetiba terasa pedih kat ulu hati. Pinggang rasa sengal, lenguh yang amat! Ya Allah tak tahulah apa dah jadi dengan tubuh ni. Yang paling selambanya, hari khamis waktu petang selepas semuanya dah kembali pulih saya boleh tak terfikir nak pegi buat check-up! huish. bukan main terer lagi lepas dah baik, suka-suki je melantak macam-macam. macamlah perut ni kebal sangat. selambee !

Semalam lah perut ni terasa sakit kat ulu hati.
Pedih gillll--er.er. tau.

Malam Jumaat tu terus pegi Poliklinik buat check up.

doktor :
" awak gastrik tahap awal. Perut banyak angin and asid ni.. "

saya:
" erm...dah agak dah..."

alang-alang bayar mahal kat poli tu, nak 'klepet' doktor tu lebih ckit.huhu

saya:
" doktor, ubat apa yang bagus utk tambah selera makan? "

doktor:
"...nape awak nak gemukkan badan ke?..erm..tak payahlah berat awak dah okey dah ni...saya dulu lebih kurus daripada awak tau, orang semua usaha nak kurus awak nak gemok..peliklah awak ni.."
( sengih doktor tu )

saya:
"..saya gemok ke? Ya Allah cuba doktor tengok betul, kurus nih!...dulu saya penah gemok jadi saya mestilah perasan badan saya dah kurus...dulu rasa mantappp je sebab demok.."
dalam hati: doktor tak tau hari-hari saya pakai baju berlayer-layer sebab nak nampak demok :(
( beria berbual dengan doktor rasa taknak keluar dah. huhu )

doktor:
"...ok2 macam nilah, saya bagi awak satu vitamin ni untuk support nutrient awak okey? tapi depends jugak pada seseorang tu, sebab ada patient saya yang makan tetiba dia kata berat badan dia naik mendadak, ada yang tak rasa peruabahan apa pun...cubalah dulu makan mana tau sesuai..awak tak payahlah makan ubat untuk gemokkan badan yang jual kat luar tu..tak jadi apa pun..ada kawan saya kan nak gemokkan badan semula, dia makan benda yang kecik-kecik tu, makan setiap masa, lama-lama selera makan bertambahlah...tak perlu setiap kali makan, amek makanan yang berat sebab nak cepat gemok..."

tetibe doktor ni cakap panjang lebar.
terus hilang mengantuk. hew :)

makanan kecik-kecik tu bmaksud makanan ringan = sneak yang selalu korang buat kudap-kudap tu

saya:
" ouh.ok. time kasih  doktor " ^__^

ni ubat angin ( naturaliser acid ). rasa sama macam korang bancuh 'colgate' dengan air. Boleh dapatkan ubat ni kat farmasi dalam harga around rm16 camtu.

cuba tengok label ubat tu :)

" Bersabarlah dalam menghadapi penyakit 
sesungguhnya penyakit itu penghapus dosa "

amin  :) 

ubat gastrik tak rasa apa.
tawar je :)

vitamin yang doktor cakap tu :)
Harap dapat naikkan berat badan dengan tablet ni.

consume sebiji sehari.
waiting for next 30 days to grow BIG Muffin :p


semua ubat letak dalam satu bekas.
harap dapat bertahan dengan semua ubat ni  ",)


"..yang memberikan sakit adalah Allah S.W.T dan yang akan menyembuhkan juga DIA. Ikhtiar yang kita lakukan untuk merawat adalah untuk mendapat hidayah Allah bukan semata-mata mendapatkan penyembuhan. Kerana sakit yang Allah berikan adalah kerana diri kita sendiri dan untuk mendapatkan kemuliaan dari Allah..."


  END
 

Addictiondiary Copyright © 2010 Design by nhmi