Photobucket
Bila Allah cepat makbulkan Doamu,
Maka Dia Menyayangimu,

Bila Dia Lambat Makbulkan doamu,
Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila Dia Tidak Makbulkan Doamu,
Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu,
Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH
Dalam Apa Jua Keadaan Pun,

Kerana Kasih sayang ALLAH Itu
Mendahului KemurkaanNya..

Roselles : Red for Good

at Friday, April 15, 2011

Rozel (Roselle) atau dikenal dengan nama latin Hibiscus Sabdariffa, merupakan tumbuhan yang memiliki banyak khasiat untuk kecantikan dan kesihatan.

Jangan terkejut, ia mempunyai 3 kali lebih banyak vitamin C daripada anggur.

Dr. Abdul Aziz Sharaf dari Sudan Research Unit, Institute of African and Asian Studies telah mengadakan penelitian mengenai khasiat bunga rozel.

Roselle/Rozel :

- Membantu proses pencernaan, meningkatkan kelenjar usus dan berfungsi sbg tonik. - Memperlancar peredaran darah. - Mengubati luka luar dan dalam. - Mengubati penyakit kulit, menghaluskan kulit dan memperlambat penuaan, menyebabkan wajah nampak muda dan berseri. - Sbg diuretic, penurun suhu dan pereda rasa nyeri (penenang alami.) - Bersifat detoksifikasi, membuang racun. - Mempunyai efek anti kejang otot. - Memiliki zat anti bakteria dan anti virus. - Membunuh bakteria penyebab TBC. - Memiliki zat anti kejang saluran pernafasan - Mencegah peradangan pada saluran kencing dan pembentukan batu karang. - Mencegah penyakit jantung. - Mengatasi masalah selsema, batuk, dan demam. - Mengubati asma dan alergi. - Mengubati insomnia. - Menormalkan kadar gula darah, tekanan darah, kolestrol, dan asam urat. - Mengatasi penyakit kardiovaskular/darah tinggi. - Vitamin C dan serat yang tinggi yang terdapat dalam rozel mampu bertindak sebagai anti oksidan dan sebagai anti kanser. - Meningkatkan stamina dan daya tahan tubuh - Menyihatkan mata - Menyeimbangkan berat badan. - Mengurangi panas dalam . - Menurunkan tingkat penggumpalan lemak di hati. - Mengubati pening kepala/migraine. - Membantu memulihkan dari ketergantungan ubat dan alkohol. - Menghilangkan sakit sakit di badan. - Membantu mencerdaskan otak pada anak-anak kerana mengandungi Omega 3 dan DHA - Dapat mengurangi risiko osteoporosis. - Mengobati sakit tenggorokan dan sawan. - Mengatasi masalah stress/tekanan.


Kandungan Rozel:

Mengandung vit.C kadar tinggi (tiap 100 gram Roselle mengandung 280 mg Vit. C);Vit.B1, B2; D, dan Niasin; Protein 1,145 gr;Lemak 2,61 gr;Serat 12gr; Kalsium 1,263 gr;Fosfor 273.2 mg;Zat besi 8,98 mg; Malic Acid 3,31%;Fruktosa 0,82%;Sukrosa 0,24%; Karoten 0,029%;Tiamin 0,117 mg;Niasin 3,765 mg; juga mengandung 18 asam amino yang diperlukan tubuh; Gossypetin Anthocyanin; Potassium, dan Flavonoid.


 

Addictiondiary Copyright © 2010 Design by nhmi